DOLAR 5,7501
EURO 6,3645
ALTIN 275,7
BIST 101.144
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 21°C
Parçalı Bulutlu

Sad Süresi Geylani Tefsiri

25
A+
A-

Sad Süresi Hatimesi

Hakk’ın birliğini ve O’nun hallerinin ışıklarının ve sonsuz tecelli ışıltılarının üzerine parladığı her şeyi kuşattığını ve kapsadığını tasdik ederek kavrayan kimselere şu husus kapalı değildir:

Mutlak olarak taayyünat kirinden ve izafetler lekesinden münezzeh ve mücerred olan hakiki Hakikat zatına zatı ile tecelli etmeyi, zatının kendileri ile muttasıf olduğu güzel isimlerini ve yüce sıfatlarını ayrıntılı olarak temaşa etmeyi, böylece huzurunun şuhuda ve ilminin ayn’a dönüşmesini murad buyurduğunda, eşiğinde mutlak olarak çoklukların yok olduğu, işaret ve izafelerin bütünüyle ortadan kalktığı birlik mertebesinden inmiş ve yokluk tarafına bakışını çevrmiştir. Yokluğa istidad ve kabul elbisesini taşınca, yoklukta Hakk’ın hallerinden ve zat güneşinin ışıklarının ışınlarından hasıl olan ve hiçbiri mükerrer olmayan sonsuz kere sonsuz suret ve eserler aksetmiş ve ortaya çıkmıştır. Bu görülür ve duyulur düzen ve alem de zat güneşinden doğan o eser ve gölgelerden hasıl olmuş;

Hak o eser ve gölgelerin üzerine tam bir yalnızlık ve yücelikle yayılmış; bu yayılış sırasında bir ortaklık ve yardım alma söz konusu değildir. Böylece her şey O’nunla O’nun için ve O’nda var olur, tıpkı ışıkların Güneş’e ve dalgaların suya raci olduğu gibi O’na döner (ve aslı O’dur)

Artık her kim nasıl zuhur ettiğini ve yaratıldığını işitip öğrendikten sonra kulluk dairesinden çıkarsa, amelleri en çok ziyan olan kimseler grubuna katılır.

Ey dışını ve içini süslemek ve kalbini Allah’tan başkasına yönelişten paklamak için Kur’an’ın sembolik anlamları üzerinde düşünen ve lafızlarının ve hükümlerinin örtüsü altındaki gizli anlamları tefekkür eden salik!

Yapman gereken ilk olarak, nefsindeki şeytanın yardımcılarını ve şeytanın hep kötülüğü emreden ve seni Allah’ın en doğru ve sağlam yolu olan ilahi birlik yolundan uzaklaşmayı gerektirecek emirlerini kabul etmeye zorlayan askerlerini bilmek ve Hakk’ın sana verdiği güç ve imkan nispetinde onlarla savaşmak ve Hakk’ıns eni muvaffak kıldığı ölçüde onları yenmeye ve hükmün altına almaya gayret etmendir.

İşte bundan dolayı zati birlik denizinden sızan hikmet pınarları kalbinden kaynayacak ve Allah’ın dilediği şeyler dilinden dökülecektir. Hak seni senden fani kılıp Kendi bekası ile baki kıldıktan ve Hak Teala senin kalbin, işitmen, görmen ve bütün kuvvetlerin olduktan sonra, işte o zaman ayrılık bitişecek, açıklık ve gizlilik, ezel ve ebed, evvel ve ahir, zahir ve batın birleşecektir.

Sonuç olarak O her şeyi bilendir. O’nun dengi yoktur. O’nun le birlikte başka bir diri yoktur. O, hep diri ve zatı ile var olan ve var edendir, işiten ve bilendir

Kaynak: Abdülkadir Geylani / Geylani Tefsiri / C:V / bkz: 49-82

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.